Log Masuk

Isnin, 12 Julai 2010

Hiasan kertas

  1. RM 55.00
  2. RM 60.00
  3. RM 60.00
  4. RM 55.00
  5. RM 40.00
  6. RM 20.00
  7. RM 50.00
  8. RM 90.00
  9. RM 40.00
  10. RM 35.00
  11. RM 45.00
  12. RM 50.00
  13. RM 40.00
  14. RM 45.00
  15. RM 70.00
  16. RM 80.00
  17. RM 40.00
  18. RM 90.00
  19. RM 65.00
  20. RM 60.00
  21. RM 90.00
  22. RM 50.00

Jumaat, 9 Julai 2010

Khamis, 1 Julai 2010

Nak beli ayam kampung















sesiapa yang hendak membeli ayam kampung secara banyak atau pun sikit boleh la berhubung dengan saya melalui email atau pun call saja .

Email: asroi.azaman@yahoo.com
ct.asmah82@yahoo.com
Hp : 0193067063
0192895063 , 0133467063
1) Penghantaran juga di sediakan pada permintaan yang berskala besar .

2) Boleh beli hidup-hidup atau pun telah di sembelih dan dibuag bulunya .


kami menjual ayam kampung dengan harga berpatutan dan harga boleh dirunding
kalau dibeli dengan kuatiti yang banyak .

harga ayam kampung


Ayam Hidup 1 kilo = RM 10.50

Ayam Bersih 1 kilo = RM 11.50

Anak Ayam 1 ekor = RM 2.50 - RM 3.00

Telur Ayam kampung 1 bijik 0.50( stock terhad )

Kalau kira ekor = sekor dijual dengan harga RM 15.00

Rabu, 30 Jun 2010

Ciri - ciri ayam kampung


wei korang ni tak reti bangun sendiri ke .. asik aku je kejutkan .......

Ayam kampung mesti la hidup bebas tanpa di kurung 24 jam , ayam ini juga suka mencari makanan sampingan diluar seperti anai-anai, cacing, lipas dan sebagainya .
sifat ayam kampung agak liar kalau di bandingankan dengan ayam daging kerana pada waktu malam ayam ini lebih gemar tidur di atas pokok atau batang yang rendah .

Ayam kampung juga memakan rumput , ubi , jagung dan lain-lain ini adalah makanan tambah untuk ayam kampung ini .

Ayam kampung ini bergitu aktif bergerak dan menjadikan ototnya kuat serta mempunyai daging yang pejal serta liat dan manis kalau dibandingkan dengan ayam daging .

Pada kebiasaannya warna pada bulu ayam kampung adalah kekuningan , merah atau pun hitam
terdapat juga ayam kampung yang mempunyai 2 atau 3 campuran warna pada bulunya .
yang pasti ayam kampung lebih awal bangun daripada kita ....

Asal ayam kampung

Ayam Jantan ( Bapak Ayam )

Asal ayam ini adalah di ternakn di tanah melayu tetapi apabila ramai pedangang dari luar datang berdagang di tanah melayu terutamanya adalah pedangang dari china maka lahir la baka ayam kampung ini . tidal lama kemudian para pedangang dari Eropah pula datang ke tanag melayu dan ti kacukan la baka ayam tadi manakan terhasil la berbagai gelaran ayam di tanag melayu seperti ayam botak,bulu balik,selasih,laga,togel,katik,dan bermacam-macam lagi la mengikut kawasan setempat atau negeri .
Ayam betina ( Ibu Ayam )

Kita sebagai manusia juga tidak lagi daripada panggilan yang datangnya dari pada gelaran ayam seperti , ibu ayam , bapak ayam , ajak-ajak ayam , carik-carik ayam dan banyak lagi mengikut sikap ayam atau pun dibuat-buat oleh kita sendiri .

Selasa, 29 Jun 2010

Permulaan Projek ternakan fasa 1








Reban ayam dalam projek fasa 1


Untuk memulakan projek ternakan ayam kampung ini kita memerlukan kawasan yang baik serta mempunyai kemudahan yang lain seperti jalan , air , kawasan yang selamat , mudah untuk di pantau dan sebagainya .

Dalam pelaksanaan projek ini saya bermula dengan kecil-kecilan serta redan yang boleh memuatkan anggaran dalam 150 - 200 ekor anak ayam .

Pembinaan reban ini juga adalah mudah dan senang untuk kita lihat kerana ianya di kelilingi oleh dawai mata punai dalam bersaiz 1/2 incin .

lebar reban adalah 5 kaki dan panjang reban adalah 15 kaki .